zondag 23 december 2012

Linschotenloop

Mijn eerste deelname
Vandaag doe ik voor het eerst mee aan de Linschotenloop. Een loop waar ik al veel positieve geluiden over heb gehoord. Een loop met aanzien waaraan lopers uit de wijde omtrek aan deelnemen.
Ik heb me al eerder via internet opgegeven om vandaag de halve marathon te lopen. Lichelle en Marianne doen vandaag mee aan de 5km-loop. Het is maar goed dat we ons vooraf hebben aangemeld. Het regent namelijk. Sommige lopers zweren bij dit weer, maar ik loop toch liever zonder natte voeten.

Als we de site van de Linschotenloop moeten geloven, is er een grote toeloop en wordt geadviseerd om de bus vanaf Woerden te nemen. We zetten de auto neer op de parkeerplaats achter het station en krijgen daar, dichtbij de bushalte, het laatste plaatsje toegewezen. Het begrip ‘wijde omtrek’ moet bijna als Europees gezien worden, want uit de Duitse auto naast ons stappen 4 deelnemers uit. Degenen die achterin deze sportbolide hebben gezeten, moeten volgens mij extra warming-upoefeningen hebben gedaan.

Interview
Als we de tassen uit de auto hebben gehaald en we richting de bus lopen, worden we aangesproken door een journalist en fotograaf van AD Groene Hart. Ze maken een reportage over de Linschotenloop en willen graag een foto van deelnemers die hun materiaal (inclusief paraplu) uit de auto halen. De achterklep wordt weer opengedaan, alle spullen (nou ja…die van Lichelle en Marianne) weer in de auto en, terwijl de fotograaf haar SD-kaart voor een deel volschiet, weer uit de auto gehaald. We raken in gesprek en leggen uit welke afstanden we lopen en dat ik in training ben voor Alpe d’HuZes. Marianne is goed voorbereid, want zij kan de journalist zelfs nog een kaartje met mijn webblognaam overhandigen.

Kaartje in je auto bewaren……komt altijd van pas….zo zie je maar….. waarom heb ik daar zelf nog niet aan gedacht.
Later blijkt dat de journalist van het AD de titel van zijn artikel op mij heeft afgestemd. Een mooie reclame….

De pendelbus rijdt in ongeveer 10 minuten naar Linschoten. We zijn op tijd, maar het is al behoorlijk druk. Binnen wachten we op Jeroen en Petra. Jeroen gaat de 10km lopen. Nadat Lichelle nog even een flinke kattenhaar achter mijn lens heeft verwijderd……………..wat een dochter al niet voor haar vader overheeft, maak ik me gereed voor de halve marathon. Klaar en naar buiten waar de regen niet van ophouden weet.

De wedstrijd
Het aantal deelnemers voor de halve marathon is groot. Als het startschot klinkt, doe ik er ruim 2½ minuut over voordat ik over de startstreep loop. De eerste kilometers gaan niet zo snel. Het is moeilijk in je eigen tempo te komen met zo’n groot aantal deelnemers in smalle straten. Op zich niet zo’n probleem aangezien dit mijn eerste halve marathon is na de marathon van Amsterdam en ik deze loop als trainingsloop gebruik.
Ik vind uiteindelijk twee lopers die de weg voor mij vrijmaken……natuurlijk allereerst voor henzelf, maar ik kan mooi in de slipstream meelopen. Als we Linschoten uitlopen, het polderlandschap in over de Haardijk, de Noord-Linschoterdijk en de Noord-Linschoterzandweg richting Oudewater, smeert het deelnemersveld zich enigszins uit waardoor er meer ruimte op het parcours vrijkomt.
Ik kan mijn twee ‘hazen’ aardig volgen. Terwijl ik uitgegaan was van een gemiddelde van 5.30 per kilometer zie ik dat de snelheid toch behoorlijk hoger ligt. Maar ik loop, ondanks de regen, lekker. En waarom dan inhouden?
Dat ik dat beter wel had kunnen doen, blijkt wel na ongeveer 8km. Eén van mijn ‘hazen’ versnelt en ik ben blij dat ik de langzaamste nog kan volgen.

Het parcours is mooi. Als we het polderlandschap voor even achter ons laten, lopen we via de Noor-Linschoterzandweg en de Noord-Linschoterkade Oudewater binnen. Het te nemen bruggetje voel ik al aardig in de benen. Via de Zuid-Linschoterkade en het modderige pad op de Nieuwe Singel lopen we richting de Waardsedijk die ons naar Snelrewaard en Montfoort voert.
Een gelletje net voor de verversingspost doet wonderen. Ik herpak me enigszins en kan op een redelijk doch sneller gemiddelde dan gepland blijven lopen. Vanaf het 10km-punt is het grotendeels tegenwind. Mijn overgebleven ‘haas’ heb ik inmiddels ook moeten laten gaan. Ik zoek een groepje op waar ik redelijk in de luwte kan lopen. Maar als iedereen uit de wind wil lopen, wordt het moeilijk om een plekje te vinden. Met enig wringwerk meng ik me in een groepje dat een iets lager tempo heeft. Maar liever nu even uit de wind lopen dan zelf de wind vol op de kop. Het voelt als ‘even bijkomen’.

Iets na het 15km-punt lopen we, met aan de rechterhand de Hollandse IJssel, Montfoort binnen.

In het groepje waar ik loop kan niet iedereen het tempo volgen en besluit men langzamer te gaan lopen. Ik besluit om in mijn eigen tempo door te gaan en dat tempo is toch langzamer dan aan het begin van de wedstrijd. Maar nog altijd een sneller gemiddelde dan mijn uitgangspunt was.
Nabij het 16km-punt is een verversingspost. Wederom een gelletje voor de laatste kilometers van Montfoort naar Linschoten die gelukkig voor de wind gaan. Hierdoor kan ik mijn tempo aardig volhouden, maar zie ik mij links en rechts ingehaald worden door deelnemers die hun race anders opgebouwd hebben. Gelukkig weet ik ook deelnemers in te halen en dat geeft de burger weer moed. De laatste 3km weet ik weer aardig mijn tempo te vinden richting de finish. Als ik op Het Jaagpad loop, zie ik een lange rij wachtenden voor de pendelbus en herken ik in de bocht al snel Marianne, Lichelle, Jeroen en Petra die in de stromende regen op mij staan te wachten. Wat een kanjers!!! In een nettotijd van 1.51.29 eindig ik redelijk fit maar kletsnat op plaats 351 (van de 468 deelnemers).

Hierna snel omkleden in de sporthal……loodzware natte kleding uit…………droge kleding aan…..je voelt je weer een nieuw mens…….alhoewel……de pijn in mijn heup en rug die ik de hele weg gevoeld heb, is nu toch wel heviger.
We lopen richting de bushalte…………..het regent gestaag door……………en dan blijkt dat we met Petra en Jeroen mee kunnen rijden die een parkeerplek voor hun auto hebben kunnen vinden in Linschoten……………TOP!!!!......niet op de bus hoeven te wachten in de regen.

Ik ben moe maar tevreden.
Lichelle en Marianne zijn dat minder. Zij hebben op de 5km niet goed door kunnen lopen door het (te?) grote aantal deelnemers, de smalle straten en de vele opstoppingen die er waren. Jammer!!!

Dan maar lekker lopen in de volgende loop van het Zorg en Zekerheidcircuit. Die is op de eerste zondag van 2013. Ik loop dan de 10km.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten