maandag 25 februari 2013

Terug naar Egmond aan Zee

De tweede deelnemersbijeenkomst
 
Het is zondag 10 februari. Vier weken na de halve marathon keer ik terug naar Egmond aan Zee. Dit keer voor de tweede deelnemersbijeenkomst van Alpe d'HuZes in hotel Zuiderduin.
Het heeft vannacht gesneeuwd. Gelukkig niet zo veel waardoor de reis naar de badplaats redelijk vlot verloopt. Ik rijd Egmond aan Zee binnen. De opstapplaats voor de bussen, de sporthal en de boulevard zijn nu niet zo speciaal. Egmond aan Zee is vandaag een normale badplaats zoals al die andere langs de kust. Aan hotel Zuiderduin, tijdens de  halve marathon het episch centrum voor de atleten, valt niets op dat wijst op een bijeenkomst van Alpe d'HuZes.
Reed ik in Veldhoven nog in de file naar een parkeerplaats , nu is deze snel en in de nabijheid van het hotel gevonden.
 
Eenmaal binnen valt de centrale ontmoetingsplaats in de grote hal direct op. Het lijkt minder druk dan in Brabant. Ik verzamel eerst nog een aantal posters. Ook de posters van Alpe d'HuKids liggen klaar. Mooie posters die ik op school kan gebruiken ter voorbereiding op de sponsorloop van 28 maart.
Dan is het tijd voor de eerste informatiesessie. Vooraf heb ik me voor deze sessies op moeten geven.
De eerste 'hart-lopend de berg op' is speciaal voor runners. Armand Laaven geeft aan de hand van foto- en filmbeelden een goede impressie van wat ons op 6 juni te wachten staat. De informatie overlapt deels die van Eindhoven, maar is zinvol.
 
Het tweede uur meld ik me bij 'Voeding en training en hoe bereid ik me goed voor op Alpe d'HuZes. Dit is op zich zinvolle informatie van Sportzorg over voeding tijdens de training en tijdens de beklimming. Daarnaast krijgen we informatie over de verschillende trainingszones en de trainingsopbouw. Alleen jammer dat de informatie eigenlijk alleen maar gericht is op fietsen. Ik haal mijn informatie er wel uit, maar aan alles valt op dat de organisatie de fietsers als insteek nemen en de runners een apart verhaal zijn.
 
Na twee informatiesessies is het tijd om informatie te vergaren over hetgeen er te doen is boven op de berg tijdens de koersweek. Een tegenvallende ronde gepresenteerd door de koersdirecteur. Het grootste deel van de informatie ging over wat er allemaal nodig is om de koersweek te organiseren. interessante informatie, maar niet passend bij de titel waarvoor ik gekozen heb. Hierna kort wat er in de omgeving te doen is (niet alleen Alpe d'Huez is mooi) en in de laatste 10 minuten krijgen we dan in snel tempo opgesomd wat er tijdens de koersweek op het programma staat.
De meest interessante melding had betrekking op de terugreisdag. Zaterdag 8 juni wordt de berg en haar omgeving aangedaan door de wielerkoers 'Criterium du Dauphiné'. De berg en de enige weg naar Grenoble wordt een groot deel van de dag op zijn Frans afgezet. Waar je ook bent op de route....tijd is tijd.....je wordt door de politie aan de kant gezet......en moet wachten tot zij vinden dat je weer door kan gaan. We zullen waarschijnlijk vroeg in de ochtend moeten vertrekken.
 
Om 13.00 uur ben ik toe aan de laatste informatieronde: 'Vrijwilligerswerving - Hoe kan ik helpen'. De meest inspirerende van vandaag. De film waarmee gestart wordt, heeft niet alleen betrekking op het thema van deze ronde, maar laat in 10 minuten zien dat vreugde, verdriet en saamhorigheid dicht bij elkaar liggen. Het wordt duidelijk dat de organisatie er vanuit gaat dat je tijdens de koersweek niet alleen een sportieve prestatie levert, maar je ook zoveel mogelijk als vrijwilliger probeert in te zetten.
De organisatie hierachter wordt uitgelegd. Op de homesite van Alpe d'HuZes komt een speciale tool te staan. Hier kan ieder zich opgeven voor grote en kleine klussen. Handig en overzichtelijk als het werkt zoals ze zeggen.
De meeste indruk maakte mij de jarige Hetty van Hoof. die ons vertelt dat ze vanuit interesse voor het organiseren bij Alpe d'HuZes is betrokken geraakt. Een jaar geleden is haar vader op haar verjaardag overleden. Nu precies een jaar geleden. Top dat je er vandaag dan toch maar staat.
 
Net zoals in Veldhoven is ook nu de shop weer open. Allerlei Alpe d'HuZes artikelen zijn te koop, een aantal afgeprijsd. Er is meer keus dan de eerste bijeenomst. Op diverse plekken wordt gezocht en gepast. Na overleg met het thuisfront besluit ik om twee vesten en joggingbroeken mee te nemen.
 
Met een tas vol posters, tassen met Alpe d'HuZeskleding, een hoofd en papier vol met informatie neem ik afscheid van hotel Zuiderduin, afscheid van Egmond aan zee. Terug naar huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten