donderdag 28 maart 2013

Hoogtestage

Lopen in de sneeuw en op hoogte
Het is voorjaarsvakantie. Op het allerlaatste moment hebben we besloten om op wintersport te gaan. We verblijven in Nauders. Een sneeuwzekere wintersportplaats op ongeveer 1400m hoogte. Onze accomodatie ligt nabij de Reschenpas en de Italiaanse grens.
 
We rijden voor het eerst op zondag naar de wintersport. Geen vrachtverkeer, geen file. We komen dan ook voor de middag aan bij de skilift die ons de berg op zal brengen. We huren ski's en schaffen de skipas aan. Een uur na aankomst staan we boven op de berg en beginnen we aan onze eerste afdaling. Na een middagje skiën en inkopen gedaan te hebben bij de supermarkt arriveren we bij ons appartement dat er schitterend uitziet. Als de spullen op zijn plek staan, besluit ik om nog even te gaan hardlopen. Normaal gesproken ben ik de eerste dag uitgeblust, maar nu heb ik er nog energie voor. Ons appartement ligt in Führmannsloch, net buiten Nauders. Langs het appartement ligt een langlaufloipe die doorloopt tot over de Italiaanse grens. Ik besluit om richting het dorp te lopen, deels over de langlaufloipe en over de wandelweg. Het is 17.45 uur en nog licht. Het eerste deel van de route is voornamelijk bergafwaarts. Na ongeveer 1,5km kom ik bij de skilift aan en loop door richting Nauders. In het dorp loop ik een rondje en gaat het voornamelijk bergopwaarts richting Schloss Nauders waarna ik een klein stukje afdaal en dezelfde route als de heenweg voel. Inmiddels is het donker geworden. De sterren staan aan de hemel en het is helder vriezend weer. De Alte Strasse is de Romeinse wandelweg, nu besneeuwd en verlicht, die ons naar Italië voert. Het gaat nu bergopwaarts. Niet zo steil, maar het is goed in de benen te voelen. Ik moet nog voordat ik bij de skilift ben even wandelen. De benen houden het wel uit, maar ik heb het moeilijk met mijn ademhaling. Ik kijk omhoog en zie dat ze op de berg druk bezig zijn om de pistes te prepareren. Na de skilift loop ik richting het appartement, nog steeds bergopwaarts. De grens met Italië ligt tenslotte op ruim 1500m hoogte. Ik loop met kleine pasjes en het is nu goed uitkijken waar ik loop. Dit deel van de route is niet meer verlicht. Ik heb mijn bij de tweede deelnemersbijeenkomst gekochte Alpe d'HuZespet op met.......een ingebouwd lampje in de klep van de pet. Het geeft voldoende licht om te zien waar je loopt. De loipe is zojuist geprepareerd, mooi vlak maar nog net niet hard genoeg bevroren, waardoor ik wegzak in de sneeuw en flink kracht moet zetten. Voor mijn pijnlijke voet is de zachte besneeuwde ondergrond goed, maar mijn ademhaling wordt zwaar en ik moet weer wandelen. Ik besef me dat het niet alleen de omhooggaande route is die mijn ademhaling zwaar maakt, maar ook de grotere hoogte waarop ik aan het hardlopen ben. Dit vraagt toch meer van je lijf. En ook daar zal ik op Alpe d'HuZes mee te maken hebben. Hierna is het nog een kilometer naar het appartement waar Marianne inmiddels bezig is om het eten klaar te maken en Lichelle aan het Skypen is met Esmee die thuisgebleven is. De eerste hardloopkilometers in Oostenrijk zitten erop: 7,69km.

De volgende dag moet ik na een dag skiën meer mijn best doen om de hardloopschoenen aan te doen. Mijn benen zijn moe, maar toch besluit ik om te gaan lopen. Dit keer richting Italïe. Het eerste deel gaat over de langlaufloipe glooiend omhoog waarna ik nabij de grens de Reschenstrass moet volgen. Een drukke route o.a. met vrachtverkeer. Je loopt hier gevoelsmatig niet veilig en na het passeren van de grens zoek ik een goede plek om over te steken. Ik loop nu in Italië en volg aan de andere kant van de weg de langlaufloipe. Het loopt nu alleen maar omhoog. De ademhaling is, evenals gisteren zwaar. De loipe is hard gevroren waardoor het een combinatie wordt van een zachte ondergrond (goed voor de voet) met een verharde laag (zet goed af). Na ongeveer 3,5km besluit ik om te stappen, rek mijn benen even en loop dan terug. Oh....heerlijk....bergafwaarts. Ik probeer zoveel mogelijk de loipe te volgen, passeer de grens achter de pizzeria om, steek de Reschenstrasse over en vervolg het laatste stuk weer over het lichtglooiende langlaufloipe richting het appartement. Vandaag heb ik 5,68km gelopen.

Twee dagen later, op de voorlaatste dag in Oostenrijk, besluit ik om na ruim 30km skiën nog een keer te gaan hardlopen. Dit keer weer richting Nauders. Ik volg dezelfde route als de eerste dag. Het lopen gaat goed. Mijn voet laat me gelukkig niet in de steek. Aan de ademhaling is te merken dat ik aan de hoogte gewend raak. Deze is niet zo zwaar meer. Na de skilift volg ik de Alte Strasse. Dit is ook afdaling 23 tot in het dorp. Ik besluit om deze te volgen en eindig uiteindelijk bij de ijsbaan.
In Nauders besluit ik om naar het einde....of is het nu het begin.....van het dorp te lopen. Een flinke klim omhoog en dan loopt het iets bergafwaarts. Ik kijk op mijn horloge en zie dat ik al aan de 4km zit. Ik ben bij appartement Padoeller. Hier hebben we enkele jaren geleden overnacht. Ik besluit niet verder te lopen, maar het trottoir langs de Reschenstrasse te volgen tot de splitsing. Het gaat nu weer bergopwaarts. Op het trottoir lopen valt tegen. Op stukken ligt geen sneeuw, op andere stukken is het glad door een dun laagje ijs. Ik besluit dan ook op de weg te lopen en op het trottoir te wandelen als er tegemoetkomende verkeer aankomt. Na ongeveer een kilometer ben ik weer terug waar afdaling 23 eindigt. Ik loop nog een klein stukje door en volg evenwijdig aan de afdaling de route omhoog. Het is steil en op de helft van de heuvel moet ik dan ook even wandelen. Het is inmiddels donker geworden, maar op de verlichte Alte Strasse is dat geen probleem. Ik kom een aantal mensen tegen: de één is zijn hond aan het uitlaten, een aantal komen terug van de apres-ski. Nabij de lift moet ik weer even wandelen en dan is het de laatste 1,5km naar Führmannsloch. Mijn petje met ingebouwde verlichting doet zijn werk weer. Een uur na mijn start en 8,34km verder trek ik mijn hardloopschoenen uit in het appartement. De laatste hardloopkilometers van deze vakantie. Mijn hoogtestage zit erop. Morgen nog een paar uurtjes skiën en dan weer naar huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten