zaterdag 8 december 2012

Moonlightshopping

Het is vrijdag 7 december. Al vroeg belt een collega op met de vraag of ze mee mag rijden naar school. Het sneeuwt nl. behoorlijk. Ik heb nog niet naar buiten gekeken, maar als ik eenmaal naar butien kijk, zie ik dat onze straat al bedekt is met een behoorlijk wit tapijt. De weersvoorspelling klopt zowaar een keer. Ik vraag me af of de Moonlightshopping vanavond onder deze condities nog wel door kan en zal gaan. Toch niet alle moeite voor niets gedaan?

In de loop van de dag worden de weerscondities beter, maar er is kans dat een nieuw sneeuwgebied het westen van het land zal bereiken. We hopen maar het beste. Als de school om 15.00 uur uit gaat, zijn de kinderen snel naar huis en zorg ik dat de laatste zaken snel geregeld zijn. Naar huis waar ik de vorige avond de voorraad al klaar heb gezet. Dozen met prijzen, dozen met wijn, reclamebord en decoratiemateriaal.....blij dat ik een auto heb waar het allemaal in kan.

Op het Lindeplein zijn de kramen al neergezet en tussen de kramen is een mooi sneeuwvrij parcours gemaakt. Een rondje langs de kramen om te zien waar ik mijn spullen neer kan zetten. Het is een mooi plekje tegenover de DA-drogisterij van dhr. en mev. Roos die mij op het idee brachten van de Moonlightshopping. Het valt me op dat er nog niet zoveel mensen aanwezig zijn. Misschien ook wel door de ijskoude wind die over het plein waait. M'n handschoenen heb ik hard nodig.
Enige tijd later komen Marianne, Lichelle en Esmee assisteren om de kraam klaar te maken.
Lichelle heeft de doos met vouchers voor een geluksmuntje bij zich. Die zijn zojuist voor de deadline op tijd door Joeri van www.eenkadovoor bij ons thuis afgeleverd.
Langzamerhand vult het plein zich, worden de kramen 'aangekleed' en wordt het sfeervol. De middenstand van winkelcentrum De Linde en omgeving zijn aanwezig, evenals een aantal plaatselijke verenigingen.

Al ruim voor aanvang van de Moonlightshopping zijn we klaar, maken we een praatje met onze buren die kerststukjes verkopen en ook een loterij houden. De kraam staat er mooi bij: sfeervol aangekleed met witte doeken met daarop de loterijprijzen aan de ene kant en de wijn aan de andere kant. Reclamebord van onze wijnleverancier Kok-au-Vin, een poster van Alpe d'HuZes, de zakjes met de vouchers voor de geluksmuntjes en mijn hardloopschoenen maken de aankleding compleet. Van mevr. Roos krijgen we nog een klein maar heerlijk glaasje glühwein om "de pijn" enigszins te verlichten van het hier in de kou moeten staan (het was tenslotte haar idee). Nog snel een tosti die Lichelle en Esmee in de tussentijd hebben gemaakt en dan klaar om te beginnen.......

Al ruim voor aanvang komen de eerste bezoekers het plein op en spreken we de eerste mensen aan. De eerste enveloppen worden opengemaakt, de eerste prijsjes worden weggegeven, de eerste troosprijsjes in ontvangst genomen. Al snel raak ik in gesprek met mensen die een verhaal hebben over kanker. Ook nu wordt weer duidelijk dat (bijna) ieder te maken heeft met kanker, hetzij dichtbij of veraf. De één brengt het als een mededeling, de ander wil er graag over praten. Het grijpt me aan.
Zeker het verhaal van die mevrouw die twee enveloppen koopt en terwijl ze deze openmaakt vertelt dat ze in korte tijd na contstatering afscheid moet nemen van haar dochter op 18-jarige leeftijd. Lichelle is even oud, ik kijk haar even aan....zal deze mevrouw hetzelfde denken als ik......"gelukkig heb ik haar nog".
Of de mededeling van mijn buurmeisje....nou ja buurmeisje.....ze is ouder dan ik.....die vertelt dat haar man ook deze ziekte heeft.....het slaat in als een bom......hij (naam).....dat kan toch niet.....dus wel!!!
Gaat het dan de hele avond over kanker? Nee hoor, gelukkig niet. Mijn loopmaatjes Ingrid, Jeroen met zoon Tom en Corine met haar man komen ons opzoeken en doen mee met onze verloting. Familie, collega's, vrienden en bekenden.....we hebben heel veel mensen voorbij zien komen.
Tijd om even bij te praten hebben we (bijna) niet. Het is druk aan de kraam. Een enkel flesje wijn wordt verkocht, maar de verloting gaat als een trein. Lichelle en Esmee hebben het er maar druk mee: enveloppen trekken, wisselgeld regelenen de prijzen opzoeken. Vooral dat laatste neemt soms wel even tijd in beslag ondanks het in onze ogen logische systeem van prijzen ordenen die niet zo logisch blijkt te zijn als we dachten. En voor degenen die denken dat dit aan de glühwein ligt.....nee....de prijzen hebben we al neergelegd voordat we het warme drankje tot ons namen. Een aantal bezoekers zoekt naarstig mee naar het nummertje op hun lootje en zijn evenals wij aangenaam verrast als we hetzelfde nummer op een ingepakt prijsje tegenkomen. Weet je nu wat je gewonnen hebt?.....uhh....nee...  De meeste bezoekers nemen het prijsje ingepakt mee. Een enkeling pakt het uit bij de kraam.
Rond half negen zijn al onze enveloppen verkocht. Te gek zeg!!!
Tegen negen uur gaan we opruimen. Dan pas valt het me weer op dat er een koude wind is. Ik heb het de hele avond niet doorgehad. Daarvoor heb ik het (te) druk gehad. Gelukkig maar!! De eerste actie voor Alpe d'HuZes is een succes....

Dank aan de middenstand van winkelcentrum De Linde voor het gratis beschikbaar stellen van een kraam. Dank aan de sponsors (zie de link sponsors aan de rechterkant). Dank aan alle bezoekers van onze kraam.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten